RECENSIE: The Hate U Give door Angie Thomas

The Hate U Give: 5/5
Auteur: Angie Thomas
Uitgeverij: Moon

Ik heb een recensie-exemplaar mogen ontvangen van dit boek, dit beïnvloedt niet mijn mening.

“Sometimes you can do everything right and things will still go wrong. The key is to never stop doing right.”

Vijf sterren voor hét boek waar iedereen het over heeft!

Het komt vaak genoeg voor dat een boek waar zo’n ontzettende hype rondom is, een beetje tegenvalt. Het doet me goed te zeggen dat dit bij THUG absoluut niet het geval is. Dit verhaal is mooi, aangrijpend, actueel en vooral écht. Alsof je er zelf bij bent, alsof je zelf de pijn voelt en iets wil doen tegen het onrecht dat er nog altijd is.

In dit verhaal volgen we het leven van 16-jarige Starr Carter en de mensen om haar heen. Starr woont in een arme (voornamelijk zwarte) wijk, maar gaat naar school op een rijke (voornamelijk blanke) ‘prep school’. Ze zit als het ware gevangen tussen twee werelden– eentje waar ze volledig zichzelf kan zijn, en eentje waar ze een masker opzet om erbij te horen.

Wanneer Starr met tegenzin meegaat naar een feestje in de buurt waar ze woont, komt ze Khalil tegen, een vriend die ze al een hele tijd niet meer heeft gezien. Als er opeens geweerschoten klinken en ze snel weg moeten, geeft hij haar een lift naar huis. Maar wanneer ze zonder reden worden aangehouden door de politie, valt alles in duigen. Khalil wordt neergeschoten door een politieagent en overlijdt.

Starr’s mooi uitgebalanceerde leven valt als een kaartenhuis in elkaar wanneer ze wordt meegetrokken in het proces rondom de dood van Khalil. Starr moet erachter zien te komen welke rol ze hierin wil gaan spelen, maar vooral hoe ze ooit met dit trauma kan leren leven.

Een ontzettend aangrijpend verhaal, dat vol zit met waarheden. Met de #BlackLivesMatter beweging die nog altijd zeer actueel is, is een boek als The Hate U Give gewoon echt nodig om vanuit een ‘own voices’ perspectief een verhaal te vertellen waarbij wordt aangetoond hoe het leven er voor sommige mensen uitziet. In plaats van foto’s op Tumblr of nieuwsbeelden op TV, kom je er nu achter hoe mensen zich voelen– in plaats van hoe het er allemaal uitziet. En het is gewoon zo belangrijk dat zoiets er is. Door Starr’s vaak nuchtere kijk op situaties realiseer je je weer hoe ‘normaal’ situaties kunnen zijn die voor ons bijna onbegrijpbaar zijn.

Het boek is enorm familie-gericht, waar ik van hou. Het komt niet vaak genoeg voor dat er echte waardering is voor (hechte) familie in YA-boeken. Familie kan zo veel betekenen, en dat zien we maar weer in THUG. De dynamiek tussen haar vrienden is ook tof om te zien. De persoonlijke ontwikkeling die Starr, maar ook de mensen om haar heen doormaken in dit boek is prachtig uitgewerkt. Iedereen heeft zijn eigen rol te spelen in het verhaal, waarbij uiteindelijk alles samenkomt.

Eigenlijk kan ik er niet veel meer over zeggen dan: GA THE HATE U GIVE LEZEN! Want ik weet 100% zeker dat je het net zo’n prachtig boek gaat vinden als ik.