RECENSIE: Onverschrokken door Lesley Livingston

Onverschrokken: 4/5
Auteur: Lesley Livingston
Release datum: 16 februari 2017
Uitgeverij: Best of YA

“On the field of battle, you’re either a warrior or you’re in the way.”

Samen met al mijn lieve mede-Boekentijgers van Best of YA hebben wij Onverschrokken mogen lezen voor onze eerste leesclub. Als je het leuk vindt om te horen wat wij er allemaal van vinden in één woord, kijk dan vooral even dit awesome filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CiRJjDhmorU

Okay, als je dus het filmpje hebt gekeken (het duurt maar 20 seconden hoor, go do it) weet je wat mijn zeer beknopte mening was over Onverschrokken… GIRLPOWER! Want ja, girlpower is echt alles waar Onverschrokken om draaide voor mij. En als dat woord niet al genoeg is om je te overtuigen, lees dan vooral even door.

Onverschrokken gaat over Fallon, de dochter van een Keltische koning. Ze is opgegroeid met het idee dat de Romeinen, en met name Julius Caesar, haar grootste vijanden zijn. Wat ze dan ook het allerliefste wil is bij de oorlogstroep van haar vader komen om zo mee te vechten tegen de Romeinen met de beste krijgers van haar stam. Echter komt ze door een afschuwelijke wending terecht in de plaatst waar ze het allerminst wil zijn: Rome.

Niemand weet hier dat Fallon eigenlijk een prinses is. Ze wordt zelfs als slaaf verkocht op de markt. Maar ze wordt niet aan zomaar iemand verkocht, Fallon komt namelijk terecht bij een trainingsschool voor vrouwelijke gladiatoren; de ludus Achillea. Hier moet ze haar uiterste best gaan doen om tot de beste gladiatrixen te behoren zodat ze kan overleven in deze nieuwe wereld. Maar al snel komt ze erachter dat Rome een hele hoop geheimen met zich meebrengt…

Onverschrokken is een verfrissend verhaal waar de rollen worden omgedraaid. Heel vaak zijn de jongens/mannen de vechters waar het allemaal om draait, maar in dit boek zijn het juist de dames die bad-ass vechters zijn. Tegenwoordig is feminisme een best wel groot onderdeel geworden van onze maatschappij. Hoewel Onverschrokken geen uitgesproken feministisch boek is (wat ook helemaal niet hoeft), vind ik het wel oprecht tof om te lezen over zo veel sterke meiden.

Een andere mooie ontdekking waar je als lezer achterkomt is dat dit boek zich helemaal niet in de categorie Fantasy schaart, maar Historische Fictie. En hoe vaak zien we nou een YA Historische Fictie?! In het begin lijkt het bijna vanzelfsprekend dat het een Fantasy verhaal is, maar gaandeweg wordt het steeds duidelijker dat Lesley Livingston het verhaal op waarheid gebaseerd heeft. Nee, Fallon heeft waarschijnlijk niet echt bestaan, maar de manier waarop de schrijfster Rome en de mensen daarin omschrijft is extreem geloofwaardig. Het is dus zeker een uniek boek qua setting.

De enige reden dat ik dit boek niet meer sterren heb gegeven is dat de romantiek voor mij een beetje de vriendschappen overschaduwde. Fallon leert onderweg naar Rome een ander Keltisch meisje kennen, Elka. In het begin haten ze elkaar, maar hun haat verandert in een vriendschap als ze erachter komen dat ze helemaal niet zo van elkaar verschillen. De vriendschap tussen deze twee meiden was zo leuk om te lezen en ik had er dolgraag veel meer over willen lezen. Hopelijk gaat dat helemaal goed komen in het tweede boek.

Verder kan ik alles wat mijn Boekentijgers in het filmpje al genoemd hebben beamen; het is spannend, onverwacht, geweldig en absoluut niet weg te leggen! Al deze elementen dragen bij aan het feit dat Onverschrokken een echte must-read is.

De auteur, Lesley Livingston, komt ook naar Nederland binnenkort. Dit is natuurlijk een extra reden om het boek te lezen zodat je haar het hemd van haar lijf kan vragen. Ze komt namelijk op YALFest, het grootste Nederlandse Young Adult festival. Dit is een samenwerking tussen een aantal grote Nederlandse YA uitgeverijen, waaronder Best of YA. Er zullen dus ook een hele hoop Boekentijgers aanwezig zijn.

Je kan ook KAARTJES WINNEN voor YALFest! Dit kan door één van de actietitels te kopen, waaronder ook Onverschrokken valt. Neem vooral even een kijkje op http://www.yalfest.nl/ als je meer hierover wil weten.

Love,