RECENSIE: Iskari door Kristen Ciccarelli

Iskari: 3/5
Auteur: Krisen Ciccarelli
Uitgever: BlossomBooks

“The old heroes were called Namsara after a beloved god, he said. So she would be called Iskari, after a deadly one.”

Ik heb dit boek van de uitgever ontvangen als recensie-exemplaar, dit beïnvloedt niet mijn mening.

Hey allemaal! Ik weet dat het alweer een tijdje geleden is sinds mijn laatste recensie (life’s busy), maar ik had eindelijk weer wat tijd om er een te schrijven. Deze keer wil ik jullie graag meenemen naar de wereld van Iskari, het prachtige boek dat ik een tijdje geleden heb mogen ontvangen van BlossomBooks. Allereerst wil ik alvast een dikke 10 geven voor de omslag, want wat issie mooi! Écht een plaatje tussen de YA titels. Stiekem vind ik de Nederlandse omslag zelfs mooier dan de originele (zie linksonder).

Daarnaast wil ik voordat ik aan deze recensie begin nog even een soort van disclaimer geven. Ik las Iskari als eerste boek na A Conjuring of Light (het laatste deel in de Shades of Magic-trilogie). Die hele serie is vrijwel meteen één van mijn nieuwe ultieme favorieten geworden en ik had echt een enorme book hangover na ACOL. Maar omdat ik heb geleerd dat de enige manier om van je hangover af te komen gewoon doorlezen is, ben ik dat maar gaan doen. Wat als resultaat had dat ik de hele eerste helft van Iskari met mijn hoofd eigenlijk nog in een ander boek zat. Daardoor wordt Iskari beduidend lastiger voor mij om te recenseren, maar ik doe mijn best!

Mijn favoriete onderdeel van het boek waren 100% de Oude Verhalen. Het is ontzettend mooi hoe Kristen Ciccarelli twee soorten verhalen (huidig en oud) door elkaar weet te weven door een combinatie van bovennatuurlijke elementen, flashbacks in het verhaal en daarnaast ook nog losse stukjes over de Oude Verhalen. In combinatie met de gedetailleerde wereld die Ciccarelli heeft gecreëerd voelt het echt alsof je wordt getransporteerd naar de plek waar je over leest.

Waar ik helaas niet warm voor liep (sorry!) was de liefde in het boek. Ik vond het een beetje cliche en daardoor saai. Terwijl ik Towin juist een ontzettend interessant personage vind en graag meer over hem zou lezen, maar niet in combinatie met Asha. Nu ben ik eerlijk gezegd ook wel een moeilijk te overtuigen persoon als het op liefde in YA boeken aankomt. Ook had ik dolgraag meer gelezen over Safire, Asha’s nichtje, die een óngelofelijke badass is en eigenlijk gewoon haar eigen boek verdient. Dat was voor mij ook wel echt een gemis.

Iskari is een goed YA boek, echter voor mij niet heel memorabel. Het is een boek dat ik je zou aanraden als je iets zoekt om even tussendoor te lezen. De cover daarentegen… die vergeet ik nooit. Nogmaals: wat een PRACHTIGE illustratie. Well done, Blossom.