RECENSIE: De Royals door Erin Watt

De Royals: 3.5/5
Auteur: Erin Watt
Uitgeverij: De Fontein

“It’s you. It’s always been you and I’m tired of fighting it.”

Ik heb een recensie-exemplaar mogen ontvangen van dit boek, dit beïnvloedt niet mijn mening.

Hey hallo, hoog tijd om jullie weer eens te verblijden met een recensie. Deze keer ga ik jullie vertellen wat ik vond van De Royals. Dit was de eerste keer dat ik iets las van Erin Watt. Wisten jullie dat deze naam eigenlijk een pseudoniem is voor twee schrijvers? Namelijk Elle Kennedy en Jen Frederick. Beide auteurs schrijven veel New Adult-romans, maar met De Royals proberen ze de lijn tussen NA en YA een beetje te vervagen.

In het boek volgen we hoofdpersonage Ella Harper, die niet beter weet dan dat het leven zwaar is. Zo lang ze zich al kan herinneren is ze samen met haar moeder op de vlucht voor schulden, ex-vriendjes en meer. Elke dag is weer een struggle om rond te komen. Wanneer haar moeder dan na ziekte overlijdt, staat Ella er opeens helemaal in haar eentje voor. Om maar te kunnen betalen neemt ze een baantje als stripteasedanseres. Ze ziet zichzelf als een echte overlever die geen hulp nodig heeft van anderen, ookal voelt ze zich soms alleen.

Als dan opeens een vreemde man genaamd Callum Royal bij haar op school staat en claimt dat hij haar voogd is, weet Ella niet wat ze moet. Callum beweert dat Ella’s vader aan hem heeft gevraagd voor Ella te zorgen als niemand anders dat zou doen, maar Ella heeft haar vader nooit gekend. Moet ze deze man wel geloven? Als ze dan toch in Callum Royal’s huis eindigt weet ze niet wat haar overkomt. In plaats van armoede en eenzaamheid, is ze nu omringt door rijkdom en maar liefst vijf (!) “broers”. Maar niet alles is zo mooi als het lijkt in de Royal Mansion en langzamerhand leert Ella dat zij niet de enige is met geheimen.

Oké oké, ik had al veel gehoord over deze boeken– en de reacties waren nogal gevarieerd. Sommige mensen vinden het geweldig, anderen haten het. Ik zit denk ik precies in het midden (misschien ietsje meer richting geweldig). Als je eenmaal accepteert dat het af en toe ontzettend cringy, overdreven en bizar ongeloofwaardig is, kun je oprecht van dit boek genieten. Het voelde voor mij eigenlijk een beetje als een guilty pleasure of een droom waarvan je wakker wordt en denkt “joh, dat was nog eens iets”. Het is vrijwel onmogelijk dat een belachelijk rijke vader 5 belachelijk knappe en populaire zoons heeft en dat jij daar dan zomaar even tussen belandt. Maar damn, hoe graag zou ik dat willen meemaken… haha.

Vanaf het moment dat Ella bij De Royals aankomt moest ik even wennen aan alles (net als Ella zelf, waarschijnlijk). De schrijfstijl is makkelijk te volgen en het boek is ook een ideaal formaat om vast te houden. Waar ik aan moest wennen was wat nou precies de bedoeling van de schrijfsters was met dit boek. Toen ik daar eenmaal achter kwam, las het heerlijk door. In mijn ogen is de bedoeling gewoon puut vermaak. En daar voldoet De Royals op alle fronten aan. Van bitchfights tot high school drama, overprotective broers, hilarische vriendinnen, knappe boys en één en al geheimzinnigheid. Dit is echt zo’n boek dat je in één dag kan en wil uitlezen. Hou er wel rekening mee dat dit boek meer richting New Adult gaat dan Young Adult, en dat er dus ook explicitere scènes in voor komen. Zelf heb ik daar geen problemen mee, maar ye be warned.

“You want me to say it?” he whispers. “Fine, I’ll say it. I want you. I fucking want you.”

Zoals ik al eerder noemde had ik in het begin een beetje moeite met sommige aspecten van het boek, inclusief het gevoel dat het échte plot een beetje ontbreekt. Dit zijn voor mij de voornaamste redenen dat het niet meer sterren krijgt, maar ik heb zo’n gevoel dat dit ‘opgelost’ gaat worden in deel 2 en 3 (want zonder plot zou er nooit een vervolg kunnen komen, toch?). Ik kijk in ieder geval ontzettend uit naar de volgende delen! Jij ook?