RECENSIE: Cel 7 door Kerry Drewery [blogtour]

Cel 7: 4/5
Auteur: Kerry Drewery
Uitgever: Luitingh-Sijthoff (VIB)

“Het belangrijkste in de wereld is macht. Wie macht bezit, kan doen wat hij wil.”

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgever, dit beïnvloedt niet mijn mening.

Zodra je de achterkant van dit boek leest krijg je al een goed idee over wat het gaat voorstellen. Dystopisch… YA…. een beetje twisted misschien? Maar ik kan je vertellen dat dit boek zó veel meer is dan alleen dat. Misschien zelfs wel een tikje op onze vingers om eens goed naar onze alsmaar ontwikkelende maatschappij te kijken.

In Cel 7 volgen we de 16-jarige Martha, die door de moord op multimiljonair en celebrity Jackson Paige in de dodencel terecht is gekomen. Ze is namelijk op de plaats delict aangetroffen met het moordwapen in hand. Heel de stad rouwt om het verlies van hun geliefde Jackson en schreeuwt om de dood van Martha. Martha denkt klaar te zijn om te sterven, maar komt erachter dat het niet zo’n makkelijke zaak is als ze denkt.

In een futuristisch Londen is het bestaande rechtssysteem volledig veranderd van zoals wij het kennen – het publiek van het razend populaire tv-programma Dood is Gerechtigheid kiest of Martha blijft leven of dat ze sterft. Dit is ‘de ultieme gerechtigheid’ volgens de bedenkers van het programma. Volgens hen is de veiligheid op straat enorm toegenomen sinds de introductie van het nieuwe systeem. Maar het programma werkt zonder concrete bewijzen en luistert alleen naar de wil van het publiek… En hier is niet iedereen het mee eens. Martha’s therapeut Eve, een oude rechter, een rijkeluiszoon en een man die de dodencel heeft overleefd vormen een onverwachts kwartet die er alles aan willen doen om ervoor te zorgen dat er geen onschuldigen meer gestraft worden. Maar is Martha eigenlijk wel onschuldig?

Gaandeweg, terwijl Martha opschuift van Cel 1 naar Cel 7, komen we erachter dat er veel meer aan de hand is achter de schermen. Corruptie, macht, geld, armoede en liefde zijn allemaal factoren die het spel beïnvloeden. Razendspannend omdat je beetje bij beetje meer informatie krijgt, maar pas op het laatst alle stukjes in elkaar passen.

“Dit is gerechtigheid. De dood is gerechtigheid, en er is in dit systeem geen plaats voor jou en je stomme, slappe ideeën.”

Cel 7 is een boek dat je vlot leest. Ik ben zelf niet een enorm snelle lezer (ik lees gemiddeld één boek per week), maar dit boek heb ik in drie dagen uitgelezen. Ik moest per se weten wat er allemaal aan de hand was, en ik weet zeker dat jij als lezer precies hetzelfde zult ervaren. Het plot is spannend, verrassend en goed uitgewerkt. Het verhaal is zelfs best realistisch. Wanneer je erover na gaat denken dat tv programma’s en het internet ons leven steeds meer infiltreren als het ware – wie weet hoe het dan uiteindelijk allemaal eindigt. Ik hoop in ieder geval dat er op onze wereld toch echt wel wat meer mensen zijn met gezond verstand. Dus het is niet alleen een goed boek, maar ook nog eens met een maatschappij-kritische boodschap die je aan het denken zet.

Als enige kritiekpunt had ik graag nog wat meer inhoudelijke (achtergrond)informatie gekregen over de verschillende personages, want dat ontbrak er soms een beetje aan. Dit heeft echter geen negatieve invloed op het plot, dat nog steeds sterk is. De personages zelf belichtten het verhaal van verschillende kanten, wat voor een interessante perspectievenwisseling zorgt. Het kan zijn dat je hier in het begin even aan moet wennen, maar na een paar hoofdstukken merk je het al niet meer.

Vervolgens een woordje over het einde van het boek want oh my gosh. Als het verhaal tot voor het einde er nog niet voor zorgt dat je meer wilt, dan denk je daar na het einde gegarandeerd anders over! Een enorme cliffhanger zorgt voor een goede afsluiting aan dit dystopisch boek. Oprecht een aanrader.

Ga jij ‘m kopen? smile emoticon