RECENSIE: Björnstad door Frederik Backman

Björnstad: 3/5
Auteur: Frederik Backman
Uitgever: Uitgeverij Q

“People say she’s gone mad, because that’s what people who know nothing about loneliness call it.”

Hey allemaal! Ik weet dat het alweer een flink tijdje geleden is dat ik een recensie heb geplaatst. Ik heb het enorm druk de laatste tijd, op de universiteit, met lezen, Bookstagrammen, een sociaal leven hebben… Heel eerlijk gezegd zat ik er gewoon een beetje doorheen en heb ik het bloggen op een laag pitje gezet. Nu langzamerhand begin ik weer wat tijd te krijgen en ik ben ontzettend excited om weer aan de slag te gaan. Een leuke verandering is dat naast recensies van mij, ik nu ook de hulp heb ingeschakeld van mijn tante – die ook ontzettend graag leest. Op deze manier kan ik jullie meer recensies aanbieden, en heb ik zelf wat meer rust in mijn routine.

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgever, dit beïnvloedt niet mijn mening.

Dus… het boek! Ik neem aan dat jullie allemaal, net als ik, het ontzettend koud hebben gehad de afgelopen week want de temperaturen brachten heuze wintertaferelen met zich mee. De auteur van het boek is Frederik Backman, die je misschien kent van het veelal geprezen “Een man die Ove heet”. Zijn nieuwste boek, Björnstad, speelt zich af in een Zweeds stadje genaamd (yes, je raadt het al) Björnstad. In dit stadje is er vrijwel niets meer te beleven, en er is nog maar één ding waar de bewoners zich aan vastklampen: het juniorenteam van de plaatselijke ijshockeyclub. Zij maken namelijk kans om dit jaar landskampioen te worden. Maar in de aantocht naar de halve finale gebeurt er iets wat de kleine gemeenschap van Björnstad op zijn kop zet. De dochter van de coach van het ijshockeyteam wordt verkracht en de sterspeler van het team wordt beschuldigd. Wat volgt is een intens vervolg waar iedere bewoner bij wordt betrokken.

Laten we eens kijken wat mijn tante van het boek vond!

“Één treffende zin uit het eerste hoofdstuk van Björnstad leek me wel een goed plan om deze recensie mee te beginnen, maar na de tweede bladzijde kon ik al geen keuze meer maken uit de drie zinnen die ik ervoor in gedachten had. Backman schrijft in pakkende zinnen en plaatst je meteen midden in het verhaal. Aanvankelijk zijn er veel woorden nodig om te beschrijven dat hockey niet zomaar een spelletje is. Als lezer voel ik me bij tijd en wijle een beetje onderschat. Ook het feit dat volwassen mannen zo ziek van spanning voor een wedstrijd zijn dat ze meerdere keren moeten overgeven, komt op mij persoonlijk een beetje ongeloofwaardig over.
“In dit boek draait alles om jagen of gejaagd worden.”
Toch weet het boek me te boeien ondanks het niet heel sterke plot. Omdat prachtig beschreven wordt wat macht met een mens kan doen. En in plaats van macht kun je ook sport / overwinning / verwachting / verwaarlozing / afzondering of uitsluiting lezen. Al deze situaties komen aan bod. Het lezen van dit verhaal vergt voor een gemiddeld havist zoals ik, wat concentratie omdat het veel levenswijsheden bevat die ik soms een paar keer moest herlezen. Levenswijsheden over mensen die hun ogen dicht bij elkaar hebben staan of net ver uit elkaar….. In dit boek draait alles om jagen of gejaagd worden. Björnstad verdiend volgens mij 3 sterren.”

Heb jij Björnstad al gelezen? Ik ben erg nieuwsgierig of je het eens bent met de mening van mijn tante. Laat vooral even een reactie achter in de comments!