RECENSIE: Allesbehalve Oké door Laura Steven

Allesbehalve Oké: 4.5/5
Auteur: Laura Steven
Uitgever: Karakter Uitgevers

“Als mensen zich meer bezighielden met aardig zijn dan met succesvol worden, zou de wereld een veel mooiere plek zijn.”

Ik heb dit boek van de uitgever ontvangen als recensie-exemplaar, dit beïnvloedt niet mijn mening.

Als voorbereiding op YALFest heb ik afgelopen week Allesbehalve Oké van Laura Steven gelezen. Na mijn reread van Twilight was ik echt toe aan een contemporary (iets wat je mij niet vaak zult horen zeggen… ik ben normaal nooit toe aan contemporary), en Allesbehalve Oké zag er kleurrijk en leuk genoeg uit om van te genieten in het heerlijke zonnetje. En damn guys, ik heb er écht van genoten. Wat een heerlijk boek zeg! Lees vooral even door om te weten te komen wat ik er nou zo leuk aan vond!

In Allesbehalve Oké nemen we een kijkje in het leven van Izzy O’Neill door middel van haar zelfgeschreven blogposts. Izzy is een 18e jarige wees die verwikkeld raakt in een seksschandaal dat haar hele wereld op z’n kop zet. Kenmerkend voor Izzy is dat ze van alles, maar dan ook echt alles, een grap maakt. Ze wil dan ook dolgraag doorbreken als comedian of scenario-schrijver (vooral dat laatste), maar helaas is het zelfs nog maar de vraag of ze überhaupt een opleiding kan gaan volgen. Ze woont samen met haar oma, die al ruim over de pensioensleeftijd is maar nog altijd werkt om zo ervoor te zorgen dat Izzy een leuk leven heeft. Echter zijn geldzorgen iets wat hen altijd boven het hoofd hangt.

Maar Izzy’s leven is leuk! Ze heeft twee ontzettend toffe beste vrienden, Ajita & Danny,  met wie ze bijna 24/7 optrekt. Op school gaat alles (behalve wiskunde) prima en ze krijgt aandacht van leuke jongens. Dan wordt ze uitgenodigd voor een feestje door een jongen die ze stiekem érg leuk vindt en het belooft een leuke avond te worden, echter gebeurd op dit feestje vanalles wat een stroom van dingen in gang zet waar Izzy zeer zeker niet op zit te wachten….

Laat ik even voorop stellen dat Allesbehalve Oké echt mega grappig is. Izzy heeft een soort saractische en onbeschaamde humor die ik wel kan waarderen. Je moet er wel even aan wennen dat ze echt van (bijna) alles een grapje maakt, maar zodra je dat doort hebt kan je er alleen maar van genieten. Het is dat ik geen pen of tab-blaadjes bij de hand had, anders had ik al mijn favoriete grappen aangestreept, ookal zijn ze uiteraard het allerleukst in de context.

Maar goed, grappig kan het allemaal wel zijn – is het ook een goed boek? Mijn antwoord is: JA. Er zitten zo veel goede boodschappen in dit boek, sommige verborgen en andere open en bloot. Het bekritiseert en steekt de draak met de huidige maatschappij op een manier zodat het voor iedereen toegankelijk is. Thema’s als slutshaming, friendzoning en hoe vrouwen over het algemeen behandeld worden komen allemaal aan bod. Je wilt het boek bijna naar het hoofd van mensen gooien in de hoop dat ze zullen ZIEN HOE HET NIET MOET. En hoe wel.

Izzy is een held die iedereen een lesje kan leren. Ze is optimistisch en probeert van elke situatie het beste te maken. Echter laat ze ons ook haar kwetsbare kant zien, waardoor je echt met haar mee gaat voelen. De unieke manier waarop Laura Steven het boek geschreven heeft draagt hier ook aan bij. Het is namelijk alsof Izzy het verhaal zelf schrijft, in de vorm van een scenario/blog.

Ik heb trouwens Laura Steven mogen ontmoeten op YALFest en ze is zo’n ontzettend leuk persoon. Leuk feitje: ze vertelde me dat ze Izzy op zichzelf heeft gebaseerd (minus het seksschandaal). Dus, pak een lekkere zomerse cocktail, ga in de tuin (als de zon schijnt natuurlijk) zitten en lees Allesbehalve Oké in 1 dag uit. You’ll love it.